torstai 31. heinäkuuta 2014

Karhu-iltamat -tapahtuma Porkkapirtin toimintakeskuksessa

Sisäänkäynti Porkkapirtin Karhu-iltamat -tapahtumaan, joka on järjestyksessään kolmas.

Porkan Karhu Rauni Törmänen ja karhupäällikkönä toiminut Antti Leivo toivottivat yleisön tervetulleiksi Karhu-iltamiin.
Porkan Karhun mukaan karhut ja ihmiset elävät sulassa sovussa.

Tilaisuudessa hanuristina toimi Seppo Riekki. Karhuneidot Anne-Mari ja Aila esittivät laulut "Pienenä tyttönä" sekä "Poika ja sydän".
"Karhu rakastaa runoja", sanoi Porkan Karhu. 

Tyttö ja Tanssiva karhu

Kun isänsä kodissa tyttö
kävi lattiaa leveää, 
ei tiennyt,  mikä on raskasta
ja mikä on keveää. 

Ajoi markkinoille tyttö, 
huoletta,  hatutta päin, 
ja näki tanssivan karhun
joukossa ilveilijäin.  ...

Porkan Köökin lauluja -vihkosesta laulettiin useita lauluja Karhuneitojen toimiessa esilaulajina, ja hanuristi säesti. 

Kuusamon Naisvoimistelijoiden tanssiryhmä Amidit esittivät pikkukarhuja itse suunnittelemassaan koreografiassa. 

Pikkukarhujen tanssiesityksen jälkeen ohjelmassa oli karhun lassoaminen.  Lasso sai yleisöäänestyksessä nimekseen otsonpunki. Voiton vei Reetankodin joukkue. 
Reetankodin joukkue sai palkinnoksi kiertävän palkintopokaalin. 



Näytelmässä emokarhu ja pikkukarhu pohtivat, miten ihmiset suhtautuvat heihin. 
Karhu-kahvilan hoitajat Anne ja Rauha

Lintubongaus-kilpailun voitti Katrinkoti bongaten 13 lintulajilla. Palkinnoksi he saivat kesäisen täytekakun. 
Toiseksi tuli Porkan Kööki.  He saivat palkinnoksi lahjakortin Herkkusuu - kahvilaan.  
Lopuksi Porkan Karhu lausui kiitokset kaikille tilaisuuden järjestäjä tahoille. 






























perjantai 25. heinäkuuta 2014

Kesätapahtuma Porkkapirtin sisäpihalla.

                                        Jalopähkämö

                                         Jättipoimulehti

                                        Idänkurjenpolvi

                                                         Kesäpikkusydän

                                          Verikurjenpolvi

I
                                        Täpläleimu

                                         Töyhtöangervo 

                                         Suikeroalpi

                                        Hanhikki

Pöyhytatari

Miljoonakello


Niittyvillan väki järjesti perjantaina 25.7. kesätapahtuman Porkkapirtin sisäpihalla.  
Ohjelmassa oli kasvien tunnistamista,  laulua ja mukavaa yhdessäoloa. 
Tunnistettavat kasvit ovat Porkkapirtin sisäpihalla kasvavia kukkia. 
Kukkien tunnistamishetken jälkeen oli laulutuokio. 
Ensimmäiseksi laulettiin ulkomuistista "Tuuli hiljaa henkäilee". Tuo toivelaulu ei ollut lauluvihkosessa,  mutta hyvin tilaisuuteen osallistujat osasivat ulkomuististakin. Sitten laulettiin lauluvihkosesta seuraavat kauniit kappaleet: 
Erämaajärven mökki,  Eikä me olla veljeksiä,  Arvon mekin ansaitsemme,  En päivääkään vaihtaisi pois,  Heilini sinisistä silmistä,  Hopeinen kuu,  Häämatka ja viimeiseksi Hymyhuulet.  
Hymyhuulten jälkeen oli aika palata takaisin arkiaskareisiin hymyilevin huulin.  



torstai 24. heinäkuuta 2014

Pieni TeatteriSavotta konsertoi Porkkapirtillä, Himmelissä ja Tanelissa.



Pieni TeatteriSavotta konsertoi torstaina 24.7. Porkkapirtillä, Himmelissä ja Tanelissa.
Henkilöt ovat Sirpa Taivainen-Ilmola, Veera Railio ja Juha Räisänen.
Sirpa Taivainen-Ilmola on tehnyt tätä esiintymistyötä jo 12 vuotta kiertäen yliopistollisissa sairaaloissa ympäri Suomea. Sirpa Taivainen-Ilmola ja Veera Railio ovat Puistopellet.  He ovat järjestäneet tapahtumia lapsille ja muillekin ryhmille.
Juha Räisänen on noviisi,  joten hän ei ole saanut vielä punaista nenää.
He esiintyivät Porkkapirtillä juhlasalissa,  Himmeliin saapuessa aloittivat soittamaan jo terveyskeskuksen pihalla tullessaan Himmeliin hissillä.  Himmelissä he esiintyivät ensin parvekkeella ja sen jälkeen kiertäen asiakkaiden huoneissa.  Tanelissa he esiintyivät ensin aulatilassa jonka jälkeen siirtyivät kiertämään asiakkaiden huoneissa.
He esittivät useita lauluja,  kuten;  Ostapa poika se kukkuva kello,  Asikkalan puiset rattaat on niin huonoja kulkemaan..., Piippolan vaarilla oli talo, ( vaarilla oli jopa hampaita sekä espanjalainen lehmä), Porsaita äidin oomme kaikki (ja sama på svenska) elikkä ruotsiksi myös.
Asiakkaan hatusta löytyi kadoksissa ollut punainen pupu. Heillä oli yhtenä soittimena muna,  ja oli kuulemma olemassa taikakana,  kun munii soivia munia.
Kun täällä Kuusamossa on poroja, niin: "Moro sano poro,  ku jäkälät loppu. "
Paikalla ollut yleisö nautti humoristisesta ja mukavasta viihtyisästä esityksestä.
Osa yleisöstä jopa osallistui muutaman laulun rytmiin, matkien rytmitystä.
Yleisö kiitti aplodein hienosta esityksestä, jonka jälkeen taas muihin päivän askareisiin palaili hyväntuulista porukkaa.

perjantai 18. heinäkuuta 2014

Katrinkodin järjestämää tilaisuutta suosi poutainen sää.




Katrinkoti järjesti 18.7. yhteisen laulu- ja runonlausunta hetken. Ilma oli poutainen ja tilaisuus voitiin pitää suunnitelman mukaisesti sisäpihalla. Ensin ohjelmassa oli yhteislaulua lauluvihkosesta.
Sen jälkeen oli runonlausuntaa. Emma-Katariina lausui Eino Leinon runot:

Mä yksin soutelen yössä
ja laulelen hiljakseen
ja katson,  vierellä venhon
kun leikkivät väreet veen.

Ja aaltojen laillapa aatteet
myös mulla ne karkeloi,
ne eelle purteni entää,
en seurata niitä voi.

Ja tuonne ne aattehet kiitää
kodin armahan valkamaan,
siell' äitini varmaan valvoo
ja vuottavi poiuttaan.

Mut aatteita paljon,  paljon
jää purteni jälkehen
jäi impeni ihana sinne
surumielellä rannallen.

Oi, onkohan taivaan alla
viel' onnea suurempaa,
kun keskellä kahden lemmen
näin lempien soutaa saa!


Toinen runo oli Eino Leinon runoelmasta Hymyilevä Apollo
alkaen sanoin: Oi, katsokaa, miten lainehet niin kauniisti rantoja kaulaa!
Kolmas runo oli Eino Leinon Nocturne.

Runonlausunnan jälkeen tilaisuus jatkui yhteislauluilla. Tietysti kotikuntaa unohtamatta ilmoille kajahti Kuusamo.
Saivatpa pihapiirissä asustava kanalan väkikin kuulla ulkoilmaesitystä, lauluja ja runonlausuntaa.
Lopuksi Katrinkodin väki tarjosi osallistujille mehua ja keksejä.
Kiitollisin ja iloisin mielin tilaisuudesta poistuttiin jatkamaan arjen askareita.

maanantai 14. heinäkuuta 2014

Ulkoilutapahtuma Sukupuistossa 11.7.




Himmelin väki järjesti ulkoilutapahtuman Sukupuistossa. Tilaisuus aloitettiin yhteislaululla ja jatkui jumppatuokiolla. Tapahtuman vetäjä ohjasi paikalla olijoita jumppaamaan mielikuvien avulla. Ensiksi lähdettiin soutamalla kalalle, sitten pantiin heiniä seipäille,  syötiin eväitä ja vastottiin saunassa. Yleisölle yllätyksenä estradille saapuivat ihastuttavat viulistitytöt Hilla Korpela ja Viivi Seppänen. He esittivät kolme kaunista kappaletta. Olisi ollut hienoa kuulla heidän soittamistaan enemmänkin. 
Läsnäolijoille tarjoiltiin mehua ja keksejä.

Niittyvillan yksikön väki Porkkapirtiltä vieraili Suurpetokeskuksessa 10.7. torstaina.




Niittyvillan väkeä suosi kaunis sää Suurpetokeskuksessa vierailun ajan. Oppaamme, joka nimitti itseään Syötiksi, antoi hyödyllisiä neuvoja ja ohjeita, kuinka kierroksella käyttäydytään.
Kierroksella ensimmäiseksi pysähdyttiin koirasusien tarhalle. Opas kertoi niiden olevan huskyn ja suden risteytyksiä.
Toisella pysähdyksellä ihasteltiin karhuja.  Karhut olivat useammassa vierekkäisessä tarhassa.  Opas syötti omenoita sekä makeisia karhuille, niin että karhut ottivat syötävän suoraan oppaan kädestä.
Kolmas pysähdyspaikka oli kettutarhalla.  Ketun nimi on Mikko ja Mikko-ketulla on ikää neljä vuotta. Mikko vain makoili rauhallisena,  kunnes päätti siirtyä toiseen paikkaan tarha-alallaan.
Neljännellä pysähdyksellä nähtiin kauniita kissaeläimiä,  ilveksiä. Ikävä kyllä,  ilvekset olivat suhteellisen arkoja eläimiä.
Viimeiseksi kohdattiin porot, joita oli lupa jopa ruokkia.
Kierroksen jälkeen Niittyvillan väelle oli tarjolla munkkikahvit.
Matka oli hyvin onnistunut.

maanantai 7. heinäkuuta 2014

Reetankodin muistelu- ja tarinatuokio 4.7.2014 Porkkapirtillä

Reetankodin tilaisuus pidettiin Porkkapirtin juhlasalissa.  Tilaisuudessa keskusteltiin mm. heinänteosta ja muista maaseudun töistä. Esillä oli myöskin kirja,  jossa oli kerrottu käsinlypsystä ja maidon kuljettamisesta tonkissa maitolavoille,  joista maitotonkat kerättiin meijeriautoihin.  Maidot olivat lypsyn jälkeen ensin jäähdytyksessä, ja jäähdytystä varten tarvittiin jäitä. Jäät oli kerättävä järvestä ja säilytettävä maahan kaivetussa kuopassa sahajauhon seassa, jääkellarissa tai ladossa. Jotta ne eivät olisi sulaneet lämpimällä ilmalla. Jäiden sahaus ja nosto olivat alkutalven töitä.
Yleisö muisteli innokkaasti menneitä aikoja.



perjantai 27. kesäkuuta 2014

Yhteinen iltapäivätapahtuma Tanelissa 27.6.


Tanelissa vietettiin yhteistä iltapäivätapahtumaa perjantaina 27.6.
Ohjelmassa oli yhteislaulua, haitarinsoittoa ja lausuntaa.
Tarjolla oli pikkupurtavaa ja suun kostukkeeksi mehua.
Tunnelma oli mukavan lämmin ja sekä asiakkaat että henkilökunta viihtyivät mainiosti.



torstai 26. kesäkuuta 2014

Tabletti päivässä

Nyt siirrytään 2000 luvulle. 😊 skypettämistä jo kokeiltu ja pelejä pelattu.



tiistai 24. kesäkuuta 2014

Kuusamon Tunturisiskojen ja -veikkojen upouuden telttasaunan sekä Kuusamo Lions Club Rukan pystytysapuporukan avulla saimme Porkkapirtin sisäpihalle juhannussaunan. Usean eri yksikön yhteistyönä asiakkaillamme oli mahdollisuus käydä juhannussaunassa ja juttua saunareissusta riitti jälkeepäin.... Pihalla savustettiin myös lohta ja Suuren järvikalatutkimuksen porukka toi meille savumuikut ja tuoreet hauenvonkaleet juhannusherkuiksi.

perjantai 13. kesäkuuta 2014

JUHANNUKSEEN VALMISTAUTUMISTA "Noistapa nopsilla käsillänsä, saunahan vitsat laittaa..." Ensi viikolla vietämme keskikesän juhlaa. Lupeissa on jälleen nauttia telttasaunan löylyistä. Vastat on tehty valmiiksi...

torstai 29. toukokuuta 2014

Sairaanhoitajan jalkautuminen

Hei,kaikki!

Minun elämäni huhtikuun jälkeen ollut lapsen häiden järjestelyä...Nyt he saivat toisensa 24.5.14 niin voin alkaa työstämään tätä opiskeluun liittyvää kehittämistyötä.Projektisuunnitelma lähti tänään sähköpostilla eteenpäin Inkerille.
Työstäni vähän tässä kirjoittelen.Kehitysnimenä olkoonpa Sairaanhoitajan "jalkautuminen".
Lyhyesti voin kirjoittaa vaikkappa näin...
Olen työssäni aina halunnut löytää ne ihmiset jotka ovat syrjäytyneet,jääneet terveydenhuollon rattaisiin tai muuten heikommassa asemassa,niiden hätä on suurin.Haluan omalla työlläni ja ammattitaidolla löytää nuo ihmiset jalkautumalla heidän tykö.Kynnys on matala ilman terveyskeskuksen byrokratiaa ja suojavaatetusta.Face to face....
Tämä ajatus voi tuntua maailmaa syleilevältä.Kuitenkin haluan haastaa itseni ja muut toimimaan eri tavalla kun aikaisemmin.Tuulettaa omaa pintynyttä maailmaani.Olen pienestä pitäen halunnut tehdä työtä "torimummona"..jospa tämä olisi alku sille.
Menen ensimmäiseen paikkaani Pajulaan,joka myy erilaisia koneita ja laitteita.Perheeni laitoin miettimään nimeä vastaanotolle ja sieltä nousi oitis ajatus ÄIJÄKLINIKKA...Kertokaapa opiskelutoverit ja kouluttajat..miten nimeen liittäisi naiset ja muutenkin otan mielelläni ehdotuksia vastaan.Kuvat vielä puuttuu,eiköhän niitä jossain vaiheessa ilmaannu.
Mukavaa kesää joilla jo kesä on ja Kuusamoon kaikille lämmintä kesänodotusta.
     Terveisin Tuula

maanantai 19. toukokuuta 2014

Verkko-ohjaus ke 21.5. klo 12.30-14.00

Hei Kuusamon tuotekehittäjät!

Tuotekehitystyönne etenevät vauhdilla ja tutkintokin on jo hyvässä vauhdissa.

Nyt jatkamme kohti ensimmäisen tutkinnon osan arviointikeskusteluja. Järjestämme Villen kanssa keskiviikkona 21.5. klo 12.30-14.00 ohjausinfon verkon kautta. Tulkaa mukaan nettiosoitteessa https://connect.lpt.fi/inkeri . Valitkaa Enter as a guest ja antakaa kenttään oma nimenne. Hyväksyn teidät sitten mukaan istuntoon. Tarkistakaa, että tietokoneessanne toimii kamera ja kaiutin, muuta ei tarvita.

Terveisiä helteisestä Lahdesta t. Inkeri